12 Μαρ 2013

κεντρικό κτίριο αερολιμένα ελληνικού

αρχιτέκτων: aero saarinem (1910-1961)
έργο: κεντρικό κτίριο ανατολικού αερολιμένα αθηνών
ρυθμός: εξπρεσιονισμός
έτος: 1959-1963
τόπος: ελληνικό, αττική



Το κεντρικό κτίριο του πρώην Αερολιμένα Αθηνών ανήκει στα τελευταία έργα του Φιλανδού αρχιτέκτονα Eero Saarinem ο οποίος , με έδρα το Birmingham του Michingan, είχε ήδη κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση για τον πρωτότυπο και κομψό εξπρεσιονισμό των επιβατικών σταθμών της TWA στη Νέα Υόρκη και του διεθνούς αεροδρομίου του Dulles κοντά στην Washington DC.
Στόχος της μελέτης, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα, ήταν ο συνδυασμός της καλύτερης λειτουργικής λύσης με την δημιουργία ενός κτιρίου που να είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα και να εκφράζει το ελληνικό πνεύμα. Η επίτευξη αυτού του στόχου, επέτρεψε στο αρχιτεκτόνημα του Saarinem να υπερβεί τον ωφελιμιστικό-τεχνολογικό του χαρακτήρα και να λειτουργεί ως πύλη εισόδου για την Αθήνα και την σύγχρονη Ελλάδα.
Η διάταξη των χώρων του κτιρίου ήταν η εξής: (α) στο επίπεδο της εισόδου βρίσκονταν η αίθουσα των ακδοτηρίων εισιτηρίων, ο τελωνειακός έλεγχος, καταστήματα και εξώστης με εστιατόρια  ανοικτός προς την αίθουσα transit, (β) ο ενδιάμεσος όροφος στέγαζε στέγαζε τις υπηρεσίες ελέγχου συναλλάγματος και τελωνείων, (γ) στο επίπεδο των αεροδιαδρόμων βρισκόταν η εντυπωσιακή αίθουσα transit, εσωτερικού ύψους τριών ορόφων και οι πύλες αναχωρήσεων και (δ) στο υπόγειο γινόταν η διακίνηση αποσκευών και στεγάζονταν υπηρεσίες λειτουργίας του αεροδρομίου. Οι μεγάλοι πρόβολοι των ανώτερων ορόφων περιελάμβαναν εστιατόρια και δώμα με θέα προς το αεροδρόμιο και τον Σαρωνικό για χρήση επιβατών αλλά και επισκεπτών. Σε ενδιάμεσο όροφο υπήρχαν η αίθουσα επισήμων και ο χώρος διοίκησης.
Η δυναμική και πλαστική μορφή του κτιρίου χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη καλαισθησία. Η κατασκευή από προεντεταμένο, ανεπίχριστο μπετόν, επέτρεψε τη δημιουργία μεγάλων ανοιγμάτων και προβολών. Η όψη προς τον αερολιμένα διαιρείται σε πέντε μέρη με υπερμεγέθη υποστυλώματα και στέφεται με τους δύο παράλληλους έντονους προβόλους των τελευταίων ορόφων. Οι πρόβολοι λειτουργούν και σαν στέγαστρα των μεγάλων υαλοστασίων.


 Μετά την κατάργηση του Αερολιμένα Ελληνικού, το διατηρητέο αρχιτεκτόνημα του Saarinem προβλέπεται να αξιοποιηθεί, αποκτώντας νέα πολιτιστική χρήση.